Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Bland glasstoder och kultstenar

Publicerad 2014-10-23 11:00:00 i Glas, Porslin,

Stenstoder brukar man säga om exempelvis Stone Henge eller att man står stilla som en stenstod när man fryser fast mitt i en rörelse. Glasstoder däremot kan man kalla "Familjen" av Ann och Göran Wärff som tillverkades på Kosta Glasbruk från 1970. Om dessa har jag skrivit i ett tidigare inlägg och på Antik och Kuriosamässan i Kista utökades min samling med detta lilla barn.
Det sägs finnas 15 stycken så nu saknar jag "bara" 10!
Min familj tillverkade mellan 1970-74. Alla är märkta med "sitt" årtal.
Detta är en kultsten. Även den inköptes i Kista. Dessa tillverkades i Gustavsbergs ateljè av Bengt Berglund ca 1968-70 i samarbete med grafikern Bengt Serenader. De är tillverkade i benporslin och det finns flera olika. De flesta såldes via Domus men tillverkades även på beställning. Dessutom gjordes det några till olika jubileer och liknande, precis som min.
Min är tillverkad till Nationalmuseums Gustav den tredje utställning 1972-73. Här ser ni hans namnteckning tillsammans med Gustavsbergsstämpeln.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela