Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Huvudvaser eller...?

Publicerad 2014-04-23 11:18:00 i Allmänt, Florida, Porslin,

För cirka en månad sedan var vi i Florida och jag har länge tänkt skriva ett litet inlägg om detta, Men, ja detta men, Tiden går och så upptäcker jag att jag tog ju de flesta bilderna med telefonen och hur får jag över dem till datorn? Ja inte vet jag oteknisk som jag är. Tänkte att det kanske fanns en liten USBkabel med telefonen som jag kunde använda men tji fick jag, så nu kommer ett inlägg så gott det går ändå.
Headvases kallas dessa skönheter, som jag faktiskt fick med mig hem. Har inte sett några i Sverige vad jag kan påminna mig så jag har inget svenskt namn på dem. Vad jag däremot vet är att dessa blir inte mina sista utan jag ska ha fler! Det var nämligen kärlek vid första ögonkastet. Fick berättat för mig att dessa var populära på fyrtio och femtiotalet samt en bit in på sextio att leverera blomsteruppsatser i till exempelvis födelsedagar. De flesta är tillverkade i Japan men det finns även vissa som tillverkats i USA. Av mina är den gröna etikettsmärkt Japan och den i mitten är omärkt men troligtvis från USA. Den vita damen med flätor är tillverkad 1959 och märkt med Rubens originals vilket enligt vad jag kunnat googla mig till är ett japanskt företag.
Nej, jag tänker inte dyka i här! Finns det någon som ens tänker tanken? Denna skylt sitter på en pir ut i havet vid Orchid Island, Florida och vill jag dyka eller hoppa i havet finns det bättre alternativ i närheten.
Ett gäng pelikaner höll till vid denna pir där det fiskades en hel del. Så det var gott om gratiskäk.
Vårt hotell i bästa retrostil a la Florida! Sea Scape Motel är namnet.
Kvällsvy från verandan.
Ett besök på Kennedy Space Center som ligger endast några mil norr om Melbourne Beach- Indian Harbour.
Hade gärna lagt upp en del av alla fina bilder jag tog på ett av Floridas antiquemall, som jag tog, men dessa ligger tyvärr på telefonen. Det fanns flera stycken i närheten och det var som att gå på antikmässa med massor av underbara och annorlunda saker. Mycket amerikanskt 40-50-60-tal och väldigt bra priser. Man skulle lätt fyllt en container om man hade haft råd. Bra priser var det även på kläder i exempelvis Orlandos outletbutiker. Florida är känt för sitt stora utbud av outletbutiker med märkesvaror som är från årets collection, inget gammalt, och alla kända märken har egna butiker. Resväskan vägde exakt 23 kilo men nästa gång köper jag till en väskas övervikt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela