Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Textilinköp och ett nytt projekt

Publicerad 2013-03-24 14:36:00 i Textilier,

Vi har mer och mer börjat titta efter dukar, gardiner och tyger när vi är ute på olika loppisar. Inte för att vi har stora kunskaper på området utan mer av känsla för vad vi gillar. En del av tygerna hamnar hos Iris och hennes föräldrar, så också gardinerna med barnmotiv som vi köpte igår innan vi for på tvåårskalas. Så dessa hann aldrig bli fotograferade.Däremot dessa blev både fotograferade och följde med hem.
Orangea sammetskuddar. Vi hade sådana i vår klarblåa soffa när jag var barn.
Tre längder av detta. Känns som om de suttit på ett kontor eller liknande eftersom det är mycket tyg i varje längd. Någon som känner igen mönstret?
En duk med motiv från H.C.Andersens sagor märkt danish design.
En solgul duk med apelsiner. Här på bilden ser den märkligt nog inte så gul ut.
Några påskdukar samt en grön stor rund duk.
En blommig gardinlängd.
Paradhandduk av UllaS.
Tre gardinkappor.
Duken som ligger på köksbordet just nu.
Två klara 50-talsdukar.
Påskdukar igen! Helt plötsligt har jag flera påskdukar att välja på, jag som aldrig haft några tidigare. Vet inte vad som hänt. Massor med textil som får en att tänka på varmare tider. Vi var i Hulebäck tidigare idag för att börja städa inför påsk, men det blev ett snabbbesök. Ingen städning här inte utan det får vänta tills torsdag när jag inte kan komma undan! Så var det då projektet.
Här ser ni en del utav det. Nämligen ryggstödet och det gräsliga 80-talstyget som denna stol var klädd med. För en stol är det som ska stå framför skrivbordet. Just nu sitter vi på en köksstol anno 18-1900. Inte så bekväm efter ett tag.
Så här ser den ut just nu efter att ha blivit av med det gamla tyget och den smuliga stoppningen samt fått resåren förstärkt. Nu ska vi bara bestämma vad vi vill ha för tyg på den i fortsättningen.

Kommentarer

Postat av: Helena Högberg

Publicerad 2013-03-24 16:53:50

Det var fina textilfynd ni gjort, sådana sammetskuddar hade min mormor :)Väntar med spänning på hur stolen kommer att bli!

Svar: Jag har bara lite svårt att bestämma mig för vilken sorts tyg jag ska ha. :) Lovar att visa när jag velat färdigt.
Undantaget

Postat av: maria/prylodesign

Publicerad 2013-03-24 18:50:07

Det andra tyget uppifrån är ju så läckert men tyvärr så vet jag inte var det kommer ifrån eller vem som designat mönstret.

Svar: Tyvärr verkar ingen veta var det kommer ifrån. Man får ju känslan av att det inte är vilket tyg som helst och med hög kvalité. Synd att inte alla tyger har designnamn i kanten. :)
Undantaget

Postat av: Tant Emma

Publicerad 2013-03-24 20:49:39

Vilka fina fynd! Verkligen :)

Svar: Tack! Ja, vi känner oss nöjda!
Undantaget

Postat av: RETROknoppen

Publicerad 2013-03-30 19:49:18

Å, den där duken som du har på bordet med blommor som strålar ger verkligen vill-ha-känsla!
Glad påsk på dig!

Svar: Tack, ja den är jättefin och ger verkligen vårkänsla. Glad Påsk på dig själv.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela