Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Teaklampans öden och äventyr

Publicerad 2013-03-10 17:52:00 i Allmänt, Belysning,

Kommer ni ihåg den här lampan som jag köpte på auktionen i Binga för några veckor sedan?
Tyvärr var tyget väldigt smutsigt och visade det sig väldigt skört. När Lasse skulle rengöra skärmen så sprack den! Vad skulle vi göra nu? Skärmen var ju lite speciell och inte någon standardskärm precis.
Kommer ni sedan ihåg denna gardinlängd som köptes även den för ett par veckor sedan. Användningsområdena för en enda längd i detta glest vävda tyg är inte så många, även om mönstret är snyggt.
Så varför inte kombinera de båda och sy en ny skärm av gardintyget! Sagt och gjort efter att ha funderat ut hur jag bäst skulle lösa det så satte jag igång.
Samtidigt rengjordes hela lampan och teaken smordes in med bivax. Så här fin blev den!
När bivaxet ändå var framme smorde jag in de teakcosters jag köpte i lördags och putsade upp silverkanten.
Under lampan står detta lilla par som flyttade in till oss för säkert 10 år sedan. Jag har dock inte en aning om var de kommer ifrån eller vem som kan ligga bakom, trots att jag letat genom åren. Passar därför på att slänga ut frågan om det är någon som har en aning?
Det här däremot föreställer Nala,katt av rasen Helig Birma som är nere från huvudstaden och hälsar på oss under tiden hennes husse och matte är på träningsläger i Florida. En skrivbordsstol från sent 1800-tal kan viss vara bekväm!

Kommentarer

Postat av: Helena Högberg

Publicerad 2013-03-10 20:31:55

Lampskärmen blev ju riktigt snygg!Kanske kan man sy en kudde som passar till? Jag tycker det i allmänhet är svårt att hitta information om de små figuriner i mörk keramik som finns. Jag har en del sådana, men jag lyckas sällan hitta var de kommer ifrån.

Svar: Tack! Tyvärr är tyget så tunt så ska man sy en kudde måste den fodras. Jag har det dubbelt i lampskärmen. Får hitta på ett annat användningsområde för resten av tyget.
Undantaget

Postat av: Gila

Publicerad 2013-03-10 23:17:32

Lampan blev jättefin! Gillar mönstret. Ser ut som Borås Wäferi eller Almedahls struktur på tyget.

Svar: Tack! Ja, jag har ingen aning. kan i stort sett inget om tyg. Köper bara det som tilltalar mig i mönster och färg. :)
Undantaget

Postat av: Nillan

Publicerad 2013-05-27 19:08:46

Åhhh, ugglekudden på sista bilden! Var kommer den ifrån? / Nillan

Svar: Den har jag beställt av en bloggare som heter Retrougglan och som syr sådana på beställning. Sök på det så hittar du nog hennes sida. Annars ska jag leta rätt på adressen
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela