Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Pastillo och Lena Bergström

Publicerad 2013-03-16 14:19:00 i Glas,

I ett tidigare inlägg om Fuga så hade jag med en skål som jag trodde var Fuga men som Anna med bloggen"Retrolux" så vänligt påpekade så var det en Pastillo av Lena Bergström.
Lena Bergström är född 1961 i Umeå och har examen från Konstfack 1989 med huvudinriktning textil. Hon har fått flera designpriser och designat bl a för Orrefors, Ljungbergs, Klässbol och Designhouse Stockholm. Hon finns representerad på exempelvis Röhsska muséet, Nationalmuseum och Victoria and Alber Museum.
Hon ska även ligga bakom detta magnifika fat som jag har sedan tidigare....
.....samt detta lilla fat med samma form. Faten är inte helt runda utan har en något konvex form med en liten spets i två kanter vilket inte syns så tydligt på bilderna. De är dessutom mycket mer djupgröna än vad som framkommer.
Denna vas som är signerad Lena Bergström köpte jag på Porslinsmässan i Karlskrona 2010. Hon ligger även bakom mer vanliga ljuslyktan Puck. samt glasen Avanti och Squeeze mm.

Kommentarer

Postat av: Retrolux

Publicerad 2013-03-16 14:28:15

Strålande! :D

Svar: Tack för hjälp på traven!
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela