Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Jag känner mig lite kluven...

Publicerad 2013-06-10 12:28:00 i Allmänt,

...inför det här med plåtburkar. För en vecka sedan kom bloggen Femtiotalsjakten med en bloggutmaning som jag tänkte haka på så här lite i elfte timmen. Det gällde att visa sina plåtburkar. I Undantaget har jag flera men det är inte dem utan de jag har behållit som jag tänkte visa. Upptäcker då att dessa faktiskt inte är så många som jag trodde!
Först ut är denna stora burk från Chokladfabriken Fyris i Uppsala. Den står i Hulebäck och vi förvarar torrvaror här vintertid. Allt för att slippa möss inomhus. Inköpt på en idrottsloppis för flera år sedan. Chokladfabriken Fyris startade 1911 och tillverkade kolor, fyllda och ofyllda karameller och konfektyr. Företaget avvecklades i mitten av 30-talet.
Nästa burk är från Svea Choklad. Även den förvarar vi som synes torrvaror i och den köptes på samma idrottsloppis.Svea Chokladfabrik låg i Norrköping och startade 1887. Man tillverkade först marmelad men övergick sedan till enbart chokladprodukter.2005 lades fabriken i Norrköping ner efter att Cloetta övertagit ägandet.
Även denna lilla söta burk antar jag är en konfektask men tyvärr vet jag inte för vilket företag. Den är mycket mindre än de andra två och står bara på skrivbordet och är fin.
På 70-talet blev lösviktste väldigt inne och i samma veva flyttade jag hemifrån och köpte då denna som har fått hänga med sedan dess. Köpte flera men de har avvecklats under årens lopp. Låter som om jag var lastgammal och det kanske jag är i vissas ögon men jag var bara 16 när jag flyttade.
Denna fick man som reklam när man köpte påste någon gång på 90-talet.
Detta blir den sista burken och den är nästan ny. Köptes med kolor i häromåret till jul och fungerar nu som kaffeburk. Men jag tycker den är så fin att den verkligen platsar hemma hos mig.
På nationaldagen var jag på trädgårds och byggnadsvårdsdag i Widebergs trädgård i Söderåkra. Denna trädgård anlades 1894 av John Videberg och sägs ha varit fantastisk med ett överdåd av växter, både svenska och exotiska, statyer och olika djur. Ett slags miniskansen och man åkte långväga för att titta på den och dricka kaffe med hembakat och det förrättades till och med bröllop här. Den stängdes i början av 70-talet och de efterkommande ägarna har under årens lopp låtit den förfalla. Nu har huset och trädgården fått ny ägare som försöker att återskapa det som går.
Skulle kunna fylla ett helt blogginlägg om denna dag med alla fina bilder jag tog men ni får nöja er med detta, i alla fall för denna gång.

Kommentarer

Postat av: Helena Högberg

Publicerad 2013-06-10 23:32:32

Det var fina gamla burkar du hade! När jag såg din fyrkantiga med damen på, kom jag på att jag har en likadan! Den glömde jag att visa!

Svar: Vad kul. Du vet möjligtvis inte var den kommer ifrån?
Undantaget

Postat av: Helena Högberg

Publicerad 2013-06-11 13:13:27

Tyvärr så har jag inte en aning om vad det är för burk, kanske det har varit praliner i den? känns rätt gammal i alla fall :)

Postat av: Tant Emma

Publicerad 2013-06-21 19:56:59

Finfina burkar minsann! Glad midsommar på er! :)

Svar: Tack i efterhand!
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela