Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Årets loppisköp?

Publicerad 2013-07-02 12:40:00 i Allmänt, Glas, Textilier,

I söndags för en vecka sedan gjorde Lasse ett köp som kanske blir årets loppisfynd för oss. Han och sonen med sambo åkte iväg på en auktion i närområdet och på vägen dit får de syn på en lite loppisskylt och givetvis var de tvungna att stanna. I ett garage hade en man plockat upp en tillfällig loppis med tanke på att alla auktionsbesökare skulle passera och där fanns mycket fint enligt maken. Nu var han ju på väg till en auktion så han begränsade sig till två inköp, dels en golvlampa utan skärm från 40-talet som jag missat att fotografera, dels denna vas.
Av PO Ström från Alsterfors med modellnamnet S5164. I senaste numret av tidningen Retro så finns den med i blått och orange.Hur vi än letat så har vi inte hittat någon grön så jag undrar om någon vet om den är ovanligare som färg i denna storleken? Tyvärr visade det sig att det inte fanns så mycket att ha på auktionen så därifrån fick de inte med sig något. Veckan som gått har jag varit hemma i stan eftersom Lasse arbetat i Kristianstad. Är som sagt var för mycket stadsmänniska för att bo på landet ensam. Är väl kanske för gammal för att lära mig detta? Eller... Karlskronas utbud av loppisbutiker har inte levererat några mängder, det verkar vara sommartorka hos dem allesammans.
Ett förkläde med mönster av apelsiner. Denna typ av förkläde som är som en liten rock och knäpps i ryggen hade alltid min mamma när jag var barn. En ljusstake från Danmark i gjutjärn? för tunna ljus i samma tjocklek som tårtljus.Förr fanns det långa sådana men jag vet inte om de tillverkas ännu.
En lockskål av PO Ström utan lock. Så härmed efterlyser jag ett sådant i djupblått. Min skål är 11 cm i diameter där den är som bredast i överkanten.Hur locket ska se ut kan man se även det i Retro. S5045 är modellnamnet vad jag kan se.
En bonad med en glad indian från Dalsjöfors enligt etiketten på baksidan. Tyvärr står inte namnet på upphovsmannen/kvinnan på etiketten och bonaden är inte signerad. Det är inte duken med fiskare och båtar som Lasse köpte på hemvägen från Kristianstad heller. Men fin är den och sommrig.
Denna fina skolplansch med vargar köpte jag på en gårdsloppis i helgen och den pryder nu sin plats inne i vårt gästhus tillsammans med ytterligare en som föreställer lejon som inköptes förra sommaren.
På samma gårdsloppis köpte jag detta lilla telefonbord i teak som behöver slipas och putsas lite och denna stora lampskärm i frostat glas. Den har antagligen suttit i taket i en lokal av något slag med tanke på storleken. Tyvärr saknar den upphängning men har tre hål runt om upptill där den varit monterad så vi ska nog klura ut något. Dessutom köpte jag en lite teakbyrå som någon målat grön. Faneret var tyvärr för tunt för att slipa fram så just nu håller vi på att måla och piffa till den som vi vill ha den. Jag visar resultatet längre fram.
Till sist en bild på mitt fina fågelbad. En granne här i Hulebäck håller på att tömma ett gårdshus och gav oss en del saker som de inte ville ha. Bland annat denna skål som man använt vid bakning i stugan och som är gjord i samma lergods som Höganäskrus och liknande. Tack snälla Lotta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela