Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Äpplen och en utlovad bild

Publicerad 2013-01-23 20:55:00 i Glas, Textilier,

I en kommentar på bloggen "Tant Emmas Bravader" så nämnde jag att jag funderade på ett inlägg om äpplen. Ja, inte äpplen man äter utan i mönsterform. Annars kan jag väl tillägga att jag tycker äpple är den absolut bästa sortens frukt och att det mesta med äppelsmak tilltalar mig.
Börjar med ett litet broderi i storlek med en grytlapp som vi ramat in och satt upp i köket. Antar att det faktiskt var tänkt som grytlapp men att det aldrig färdigställdes för att sedan skänkas till en idrottsloppis där jag hittade det.
Detta är den duk som ligger i köket just nu med äppelmotiv av Ulla S.
Just nu har jag sex sådana här smådukar från Frösö Handtryck utlagda på olika håll i lägenheten. Helt oanvända.vid inköpstillfället.
Kökshandduk med mönstret Fruktlåda av Stig Lindberg. Nyproducerad men jag vet inte om det finns äldre.
Informativ plansch med en massa äppelsorter på väggen i trappan i Hulebäck.
Två små äpplen i ett frostigt fönster inköpta på Kiviks musteri under en trevlig försommarutflykt förra året.
Så till den utlovade bilden. Den förställer en bild ur Nationalmuseums utställningskatalog om Edward Hald från 1983. Bilden i sin tur föreställer en skål som finns på Smålands Museum med samma mönster och märkning som karaffen i ett inslag på bloggen "La mômes Old fashioned". Skålen är enligt texten från 1926 och med så kallad fjällslipning och med en stjärna i botten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela