Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Fuga - en samling på g

Publicerad 2013-02-26 15:12:00 i Allmänt, Glas, Textilier,

Så upptäckte vi då i helgen att vi samlar nog på Fugor! Inte något som skett medvetet utan det verkar nästan som om dessa valt oss.
Dessa har alla utom två följt med hem på senare tid. Den lilla i klarglas och den största blå har jag haft ett par år.
Denna saknas på bilden ovan. Den är i lite sämre skick och fanns med i en fyndlåda på en auktion i höstas.
En ishink samt en liten och en stor skål i klarglas.
En lila smalare variant samt en grå/rökfärgad skål/fat med låg kant. Tillägg: Har fått lära mig så här i efterhand att den lila är Pastillo av Lena Bergström.
Tre blå i olika storlekar. har fått lära mig att det finns sju olika storlekar utav standardformen, så då har vi fyra blå kvar att hitta. Dessutom alla andra varianter och färger, en samling som aldrig blir riktigt klar!
En del textil har det dessutom blivit, som denna gardinlängd. Textil kan vi stort sett inget om utan här går vi enbart på magkänsla.
Två blommiga gardinlängder och en randig duk.
En söt crimplenekappa från 60-talets Lapidus. Något mer gulbeige än vad bilden visar.
En detaljbild där de läckra knapparna syns. Tyvärr inte i min storlek varför den kommer att få söka sig vidare vid något tillfälle.
Annars har jag börjat släktforska på min egen släkt. För er som aldrig pysslat med detta kan jag berätta att är man bara lite intresserad så kan detta sluka en med hull och hår! Helt plötsligt har det gått flera timmar utan att man lagt märke till detta. Bilden är ur en födelsebok från slutet av 1800-talet.

Kommentarer

Postat av: Retrolux

Publicerad 2013-03-04 13:22:32

Snygg samling med Fuga, det är samma för min del. Dock tror jag att den lila skålen är en Pastillo av Lena Bergstöm. Dock är tekniken den samma med centrifugerat glas.

Svar: Ok. Då har jag lärt mig något nytt. Den är endast stämplad Orrefors. Jag får kolla upp henne lite grann. :)
Undantaget

Postat av: Retrolux

Publicerad 2013-03-06 12:22:53

Visst är det kul att man lär sig så mycket av att blogga?! :)

Svar: Ja, det har verkligen berikat tillvaron både bokstavligt och bildligt!:)
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela