Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Textil i juletider

Publicerad 2013-12-03 12:26:00 i På gång, Textilier,

Förra helgen hade jag stor utrensning och sortering av mina jultextilier. Det blev en hel pappkasse full som jag lade ut till försäljning på Tradera. Idag gick de första paketen iväg till förhoppningsvis nöjda auktionsvinnare. Får medge att mycket gick alldeles för billigt men bättre det än att de ligger i mina skåp. Där gör de ingen människa lycklig. Så vad gör jag då på lördagens loppisrunda? Jo, köper mer jultextil! Kan ju inte låta bli när det ligger så mycket fint i hyllorna.
Eller vad sägs om denna söta bonad signerad BoWa? BoWa står för Bodil Wallman som har designat många fina tryckta textila mönster.
Här kommer ytterligare en designad av BoWa.
Denna bonad fick också följa med men tyvärr har jag ingen aning om vem som ligger bakom då den är osignerad. Bakom rent bokstavligt ligger däremot en tablett med äppelmönster.
En ny duk till köksbordet blev det också. Denna, som jag tycker, helt underbara med mönster av snögubbebyggande barn.
Slutligen köpte jag dessa små löpare. Har en längre sedan tidigare som kommer från mitt föräldrahem. Den låg alltid på orgeln som kom från mormor och finns tyvärr inte med oss längre. Den fick gå till de sälla jaktmarkerna vid senaste flytten, dels för att den inte fick plats men främst för att den inte gick att spela på längre då den var ostämbar. Den var dessutom supertung och målad i ett tjockt lager svart färg, Den hade tidigare stått i ett missionshus och där ansåg man det syndigt med mönster på orglar!
Vill passa på att lämna ett litet tips. På loppisar hittar man allt som oftast fina midjeförkläden i trevliga tyger. Om man som jag då inte använder förkläden så ofta och dessutom inte är femtitalstunn om midjan så kan man sy en kudde. Hittade detta förkläde i höstas och det har legat i skåpet ett tag.
Så här blev baksidan med en rosett av midjebandet och en stuv loppat Ikeatyg. Blev väldigt nöjd. Till sist vill jag påminna om Retrobloggarnas adventskalender! Dagens lucka, den 3 december, hittar ni hos "Fina Fyndet". Hela listan återfinns hos lucka nummer ett "Tant Emmas bravader". Själv är jag lucka nummer 10 så titta gärna in då igen.

Kommentarer

Postat av: RETROknoppen

Publicerad 2013-12-03 21:29:40

Ja, jag måste bara kommentera din första Bowa i bild; gissa vad jag köpte i dag i Lycksele på Röda korset! Ja, precis den! Visst är det fint med dom tidstypiska trycken som tex, din fina köksduk. En bjärt kontrast till dagens jultrend.
Doftar nostalgi gör dom åxå:)

Svar: Va´kul att du hittade en likadan! Ja, jag älskar de gamla tryckta textilierna som har så fina färger och ända ger ett så mjukt intryck mot dagens, som jag tycker, mer hårda textiltryck.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela