Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Mycket som händer närmaste tiden

Publicerad 2013-08-23 10:47:00 i Belysning, Porslin, På gång,

Ja, det är mycket som händer framöver. Närmast så åker jag till Antik och samlarmarknaden i Markaryd som är i helgen. Kom gärna dit och hälsa om inte annat. Det är alltid kul att träffas i verkligheten. Jag står på bord 207.
En bild från packandet av det som ska med. Det blir mycket nytt som införskaffats under sommarens gång.
Den här lilla damen till exempel. Tillverkad av Walldorf i Berlin i mitten av 1900talet någon gång.Vill inte spekulera närmare om när men hon är i fantastiskt fint skick.
Två sockerströare i serien Berså av Stig Lindberg för Gustavsberg som även de dyker upp i Markaryd.
Annars så har vi bommat igen i vår loppis i Undantaget för sista gången denna sommar. Om inget oförutsett inträffar så ses vi nästa år och vi måste passa på att tacka alla trevliga besökare som tittat in under sommaren. Vi har haft jättekul.
Förra året köpte vi denna trearmade lampfot på loppis. Nu har den äntligen fått ny el och nya skärmar och har flyttat in i vårt vardagsrum. Tyvärr har vi inte fått tag på passande äldre utan fick investera i nya. Men jag måste säga att jag är jättenöjd med resultatet.
Häromveckan hittade jag en liten spargris på loppis i Kiaby i Skåne. Den är tyvärr osignerad men påminner mycket om Marianne Westmans alster, men jag har inte hört att hon designat spargrisar. Men kanske någon annan som är insatt i hennes produktion vet.
Så här ser grisen ut bakifrån.
När jag röjde i skåpen här hemma hittade jag detta sk slaskarbete från Sandviks glasbruk som jag fick när jag var barn. Slaskarbeten var enligt vad jag har fått berättat för mig något som man gjorde av restglas när man hade tid över på glasbruken. Har av en av sonens vänner som gått glasutbildning i Kosta fått veta att hon fick prova på att göra sådant just på Sandvik under sin tid på utbildningen.
Avslutar med en bild tagen från ena hallen i Hulebäck ut på verandan och över åkrarna och skogen från förra helgen.

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela