Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Lördag i Genarp och Åkarp

Publicerad 2012-11-27 21:37:00 i Allmänt, Belysning, Glas, Keramik, Retro,

Eftersom Malmös prisbild inte stämde riktigt med våra förväntningar styrde vi på lördagen kosan mot dess omgivningar, nämligen Genarp och Åkarp. Där var priserna mer i samklang med oss och vi hittade en hel del bra saker.
Redan i fönstret till Erikshjälpen i Åkarp såg jag denna adventsljusstake i teak från Luma och det blev förälskelse vid första ögonkastet. När jag sedan kom in var den inte prismärkt för man hade inte tänkt sälja den just denna dagen! Varför då sätta ut den i hyllan? Som tur var så höll mannen bakom disken med mig (han stod där tillfälligt) och han tog undan den och efter kontakt med ansvariga fick jag köpa den. Tack!
I Åkarp köpte jag även 11 stycken av dessa gula koppar i perfekt skick. De saknar märkning men jag gissar att de är tyska då de påminner om andra koppar jag sett som har Tyskland som ursprung.
Ytterligare en Pala av Helena Tynell till min samling. Denna gång en stor i den lite mer ovanliga blålila färgen.
Dessutom en ishink med ett annorlunda utseende.Märkt BMF och ett N samt handgemalt. Vilket säger mig att den är tysk. Trodde dock att den märkningen, BMF, gällde de berömda ljusstakarna. Metallen ska vara mässingsfärgad vilket inte syns på bilden.
I Genarp köptes sex frukttallrikar av okänt ursprung. Ekeby? Gabriel? eller något annat.
Två stycken koppar från Biltons i England.
En grön Aldo Londi vas från Italienska Bitossi.
Lasse köpte en Ferrari från Corgi i originalförpackning. Dessutom köpte vi lite olika textiler som vi återkommer till, samt lite småsaker som vi får visa senare. Vi svängde även inom Lund där dessa, halvdjupa, tallrikar inköptes, sex till antalet.
Eftermiddagen och kvällen spenderades i Malmö med shopping av det nyare slaget samt årets första riktiga julmarknad, fika på nyrenoverade Centralstationens Espresso House och middag på Texas Longhorn på kvällen.

Kommentarer

Postat av: Helena Högberg

Publicerad 2012-11-27 22:41:54

Jag har en likadan vas av Helena Tynell, i den lila färgen. Den skiftar över till blå/grå färg i lysrörsbelysning :)

Postat av: Maria på tid och rum i Årsta

Publicerad 2012-11-28 22:10:19

Tjusigt köpt! (ljusstaken)
Och kopparna med prick på. Har haft liknande med helt gul prick. Dom står nu hos fantastiska Frau Furtenbach där de trivs bra i en stringhylla.

Svar: Tack! Jag föll för den med en gång och den kommer att bli fin i vardagsrummet. Kommer att sätta in en bild på den på plats.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela