Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




En ny liten gäst

Publicerad 2012-12-11 21:45:00 i Glas, Porslin, Textilier,

Det har flyttat in en ny liten gäst hos oss. Hon säger sig heta Lotta men mycket mer vet jag inte, mer än att hennes upphovsman/kvinna har initialerna J Y. Har nu i efterhand hittat att dessa initialer ska stå för Irma Yourstone. Irma drev bl a tillsammans med sin man keramikverkstad under flera år. Irma är syster med Ilse Claeson.
Visst är Lotta söt? Det var som gamla tiders auktioner på fattighjon och man ville endast ha en femma för henne. Här hos oss kommer hon att få det bra!
En syltburk säger man att detta är. Serien heter Delikatess och är av Karin Björquist från hennes tid på Gustavsberg. I bakgrunden sitter Lotta och läser.
En karaff för julsnapsen med kurbitsmåleri troligtvis från sekelskiftet 18-1900 med texten "Skål gubbar". Med andra ord är det tur att jag inte tycker om att dricka snaps för ur den flaskan har jag ju inget att hämta!
Duken Äppelfia av Rolf Lagersson för KF. Blir det långtråkigt i jul kan vi ju alltid ta fram duken! Alla dessa inköp för mindre än vad en snaps kostar på krogen.
En lite julsång från kvällens avslutning på denna terminens körövningar. Bilden tagen från Instagram där jag numera finns under namnet Lizundantaget och Lasse under? Gissa vad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela