Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Ändrade planer

Publicerad 2013-03-31 17:07:00 i Allmänt, Om oss, På gång,

Så åkte vi iväg i torsdags morse för att fira påsk i Hulebäck i Småland. Planerna var att vi skulle använda långledigheten till att dels röja i trädgården dels att börja ställa i ordning Undantaget inför sommaren. Torsdagen började bra med solsken och ett par plusgrader, sedan kom långfredagen..... med snö och snö och så lite mera snö. Snön vräkte ner i ett dygn och det slutade med att vi vaknade upp till 2dm på påskafton. Inte något optimalt väder för att röja i ett hus som saknar värme!
Vi hann dock förbereda för fler hyllor i det gamla köket men sedan tog det stopp eftersom vi behöver måla och tyvärr var det för kallt för detta. Det gick inte heller att städa och packa upp allt som står nerpackat eller köpts in i vinter eftersom detta då kräver att vi kan nyttja marken utanför som avställningsyta.
Som ni ser på bilderna finns det en del att packa upp och detta är bara en del av allt vi har. Minst lika mycket och mer därtill står på andra ytor och i olika förråd. Vi bestämde att det får vänta tills snön smält bort, vi har helt enkelt inget val. Så vi for hem och hälsade på Iris mormor där vi blev bjudna på påskmiddag med tårta som avslutning.
Men vädret gjorde även att vi svängde in till två påsköppna loppisar på hemvägen.
Lasse köpte en ryamatta från danska Wittrup i Vejle som han dock inte tänker behålla utan den har han nu till salu på Tradera.
En färgglad plåtbricka och en vinkork i form av ett teaktroll samt två påsar med påskägg i plast. Hittade inga innan påsk men nu låg de där så nästa år har jag till riset äkta retroprydnader.
En söt liten vas från Tilgmans till de vårblommor jag ännu hoppas på ska komma!
Två tallrikar i Rörstrandsserien Blå Eld av Hertha Bengtsson och två koppar av Barbro Löfgren-Örtendahls Blåbärserie i Karlskrona porslin. Dessa saknar fat men det hittar jag nog vid ett annat tillfälle. Jag har ett antal sedan tidigare och har tänkt att i en framtid ska det vara min finkaffeservis, vid sidan av de andra kaffeserviserna som visst också trängs i skåpen!
Två gardinlängder i detta tyg som jag vet att jag sett i ett annat sammanhang, men var?
En brunblommig duk, en brun lite bonad märkt med en i det närmaste oläslig signatur. Kan det stå Jark? Plus ett jättefint tyg som andas femtiotal men som lika gärna skulle kunna vara nytt av skicket att döma.
En lampfot från danska Söholm och en Krakel Spektakel av Lennart Hellsing. Vem minns inte hur han och Kusin Vitamin hängde och slängde i gardinerna! En klassisk ramsa som jag alltid fick sjunga för barnen när de var små. Men kan någon svar på varför man låter en skitig glödlampa sitta kvar i lampfoten fast skärmen saknas? Jag tycker det är ofta man ser det på olika loppisar. Nu förbereder vi oss på att snön och kanske även isen ska försvinna till nästa helg när kanotisterna kommer hem från Florida. Har isen då gått så kommer de ner och hälsar på, det vill säga gästar oss för att finna träningsmöjligheter i förhoppningsvis isfria vatten.

Kommentarer

Postat av: Tant Emma

Publicerad 2013-03-31 19:28:17

Usch vad det är trist med snö! Men fina fynd gjorde ni minsann :)
Glad Påsk!

Svar: Tack! Ja, jag är verkligen trött på snön just nu. Glad Påsk själv.
Undantaget

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-04-01 09:44:30

Är det inte Barbro Löfgren-Örtendahl som står bakom dekoren till Blåbär? Om det är en tekopp du har köpt så har jag ett fat över, bara säg till!

Svar: Visst är det så! Blandade ihop det med Bellis i hastigheten. Tack för hjälpen så att jag kan rätta. Vill ju inte att det ska vara fel. Tyvärr är det två kaffekoppar, men tack för erbjudandet.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela