Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Småbord i sta´n

Publicerad 2013-01-21 20:41:00 i Allmänt, Heminredning,

Såg i går kväll efter det att vi kommit hem från Hulebäck, bloggutmaningen om småbord. Skulle sett det innan vi åkte eftersom jag har ett riktigt läcker lite trekantigt tvåvånings i teakfaner med svarta ben ute i gästhuset. Med tvåvånings menar jag att det har en hylla i golvhöjd i samma utförande som bordsskivan. Storleken är stil med ett rökbord, vilket kan vara ursprungstanken. Jag har även ett litet soffbord med tidningshylla som nyligen inköpts, där någon glad hemmafixare gått lös på skivan med mintgrön färg. Vet inte om jag ska måla det igen eller hur jag ska fixa till det. Detta bord har vi tänkt behålla i stora huset. Jag får helt enkelt visa de småbord jag har i sta´n som går i retrostil. Får visa de andra vid ett annat tillfälle.
Satsborden som tyvärr saknar märkning. Jag intalar mig att de är danska eftersom jag köpte dem av en dansk i Markaryd för några år sedan. På bordet står mina svampar och svamplampan av Monica Backström tillverkade av Boda. Chamottevasen från Rörstrand av Gunnar Nylund samt en glasbit med en liten katt i av Mats Jonasson från Målerås Glasbruk. En av de sista presenter jag fick av min mor innan hon gick bort. Småfåglarna är från Dissings Keramik Hovedgaard i Danmark.
Mitt lilla bambubord med glasskiva och tidningskorg inunder. Vanligt att hitta på loppis men mitt är arvegods från mormor och morfar. På skivan står en skål som saknar märkning och vasen Grafika, Ingrid Atterberg, Uppsala Ekeby. Vårt soffbord är inte retro utan ett så kallat kaptensbord med uppvikbara kanter från en auktion för flera år sedan här i Karlskrona. Men eftersom det inte är i Retrostil visar jag det inte här.

Kommentarer

Postat av: RETROknoppen

Publicerad 2013-01-22 00:58:05

Hej du!
Har haft en gång i tiden ett liknande bambubord, tror jag bestämt. Med din fina Grafica och det omärkta så blev det verkligen kaxigt exotiskt!

Svar: Håller med, dessutom har det lite affektionsvärde.
Undantaget

Postat av: Jenny

Publicerad 2013-01-22 11:13:40

Satsbordet var fint, och jag gillar också stilen på bambubordet!

Svar: Tack!
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela