Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Auktionsinköp

Publicerad 2013-01-16 20:15:00 i Glas,

Det blev ytterligare några auktionsinköp i söndags.
Åtta glasäggkoppar. Det var svårt att få fram färgerna oavsett vilket underlag jag provade. Två vita som skimrar i grönt, en gulbrun och en brun samt de fyra översta som är mörkt grönblå. Vågar mig inte på att gissa glasbruk men vet att mina föräldrar hade ett set med askfat i exakt den gulbruna färgen. Var nu det kom ifrån? Kanske Boda?
Tre ljusstakar från Nybro Glasbruk i klarglas. Dessa är rätt vanligt förekommande dels i denna storleken för vanliga ljus samt mindre för julgransljus. Jag har själv små i grönt och har även sett röda.
I samma inköp som äggkopparna och ljusstakarna följde även de här fyra Refflafaten med. Det var för övrigt i det köpet som lampan i förra inslaget var med. All detta för en guldtia plus slagavgift, totalt en selma. Kan ju inte påstå att man förköpte sig. Dessutom köpte jag en låda med textil bland annat flera roliga förkläden. Denna lilla miniatyrskål köpte jag tidigare i veckan på PMU. Den är från Kosta av Göran Wärff och signerad på sidan. Antagligen för att mönstret i botten inte ska förstöras av en signatur. Klicka på bilderna om du vill se dem större!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela