Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Vintageväskor och tidningsställ

Publicerad 2013-02-10 20:05:00 i Allmänt, Glas, Retro,

Söndag och auktion i Binga. Massor med folk och höga priser. Det var vad dagen idag bjöd på. Men några saker fick vi med oss hem även om man inte kan kalla dem för fynd direkt.
Denna vackra vy med vattenfall och en gammal gårdsmiljö slingrar sig vägen igenom och förbi på vägen till auktionslokalen som är inrättad i gårdens gamla maskinhall.
Dagens första inköp blev 6 glas från Åfårs glasbruk. Tre skira blå och tre rosa/lila. Vem som ligger bakom har jag inte funnit men av färgen att döma bör de vara från 50-talet. Åfors Glasbruk däremot är det glasbruk där Bertil Vallien och Ulrika Hydman Vallien brukar hålla till i och det grundades redan 1876.
Nästa köp var detta lilla snapsglas som av useeendet att döma har varit med om en hel del. Förr när glas var dyrbart så kunde man inte kasta ett glas bara för att foten gick av utan man svarvade en ny fot och i detta fallet har man till och med ristat in ett årtal, 179? Sista siffran är tyvärr oläslig efter alla år av användande.
Därefter köpte vi en röd hattask med rutigt foder från 50-60-talet och en grön axelväska från gissningsvis 60-talet. Tyvärr gör inte min kamera färgerna rättvisa utan de är mycket skarpare i verkligheten.
En bild av väskan från ovansidan som jag tagit från mitt Instagram, @lizundantaget. Här ser man färgen lite bättre samt att ovansidan är i lack med guldfärgade detaljer. Resten av väskan är i konstläder. Inuti är den märkt Creazione Joy.
Bordslampa med teakfot och orginalskärm i fröskalsbomull med broderier. Troligtvis sent 60-tal eller tidigt 70-tal.
Dagens sista inköp var denna spegel från sent 60-tal Detta vet jag eftersom jag hade en exakt likadan fast röd i mitt flickrum.
Dagens sista bild är från lördagens lilla loppisrunda. Ett tidningsställ i teak? där skivan dock kräver ytterligare lite behandling för att bli riktigt fin. Resten av fynden kommer senare i veckan.

Kommentarer

Postat av: Fammo

Publicerad 2013-02-10 20:53:49

Ååh vad fina saker ni har hittat!

Svar: Tack! Jag håller med. Även om det inte var fyndpriser så är jag jättenöjd.
Undantaget

Postat av: Gila

Publicerad 2013-02-10 22:25:16

Spegeln var riktigt härlig!

Svar: Ja, det är extra roligt när man hittar något som man nästan glömt att man haft en gång!
Undantaget

Postat av: Tant Emma

Publicerad 2013-02-11 14:08:54

Finfina fynd! Glasen var underbara!

Svar: Tack! Väldigt tunna, man får dricka med andakt.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela