Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Tomteparad i trä

Publicerad 2012-12-18 22:25:00 i Allmänt, Glas, Retro,

Så var de då nere från vinden. Hela bunten!
Är egentligen inte något större tomtefreak men dessa söta i trä måste vara med allihop.
Det började med den här sötnosen med släde. Han fanns i mitt föräldrahem och för ett antal år sedan fick jag honom av min mor.
Några år senare hittade jag killen på skidor på en bordsloppis och eftersom jag såg att han borde vara kompis med min, fick han följa med hem.
Efter det dröjde det utan att jag tänkte så mycket på de där tomtarna mer än vid jul. Så förra sommaren dök han med ljusstaken upp på en idrottsloppis och bara någon vecka senare han i grått. I år har det bara rullat på med ännu fler och jag tycker jag ser dem mer och mer. Den röda bocken fick jag som liten av min farmor och hans kompis, som faktiskt är av metall, köpte jag för tre veckor sedan. De flesta tomtarna är från Bo Svensk Konsthantverk och är från 60-talet men någon har annat ursprung men passar ändå in i samlingen.
En nötskål som även den kommer från mitt föräldrahem.
Ibland lönar det sig att prenumerera på en tidning. Nappade på ett erbjudande från Hem och Antik och fick denna härligt äppelgröna Mariskålen från Iitala, minsta storleken, som kom med posten idag.

Kommentarer

Postat av: RETROknoppen

Publicerad 2012-12-19 22:11:56

Det är jättekul att det finns fler som uppskattar 60-talets trätomtar! Jag har fått ihop några lite här och där. Det är just enkelheten som gör dessa charmiga - får jag bara in ett inlägg snart(man jobbar lite för mycket nu) ska du få se mina, på rad :)

Svar: Jag ser fram emot det!
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela