Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Hösten är här

Publicerad 2013-09-27 14:06:00 i Allmänt, Glas, Porslin,

Ja, så kom då hösten. Äpplena har fallit i Hulebäck och jag har kokat äppelmos och gjort äppelkaka och plommonmarmelad. Har även hunnit med att plantera lite nya lökar och en del växter som vi köpt under sommarens resor.
Dessutom så har det varit Antik och samlarmarknad i Kalmar Folkets Park.
Tyvärr inte så många besökande men de som var där handlade. Samtidigt pågick vintagemarknad med besök av Elsa Billgren i Kalmar och Bostadsmässa med besök av Peder Lamm i Karlskrona så det var kanske förståeligt. Vi hade besök av inredaren Mija Kinning som bland annat köpte dessa av vår bordsgranne samt träljusstakar hos oss. Skålarna kommer från Upsala Ekeby.
Lite besökare gjorde ju att man hade desto mer tid att handla själv, vilket ju kan vara både en fördel och en nackdel, beroende på hur man ser det.
Dessa äggkoppar samt såskanna i serien Furuvik av Berit Ternell, Gefle porslinsfabrik köpte Lasse. En servis som har det lilla extra.
Jag kompletterade Göran och Ann Wärffs familj med två figurer. Vet inte vad de heter då det inte står inristat som på Mor och Far och då jag inte hittat någon namninformation för övrigt. Kanske någon annan vet? Vad jag däremot vet är att det finns ytterligare 11 figurer, så jag har några kvar att köpa, och att de är tillverkade på Kosta glasbruk.
Lasse har dessutom utökat samlingen med bulbvaser med den blå som vi misstänker kommer från Gullaskruf. Just blått glas från Gullaskruf har han dessutom fått extra tycke för så helt plötsligt har vi en ny samling i vitrinskåpet.
Avslutar med en bild från mitt köksbord idag. En lite ros i en Blåbärskopp från Karlskrona i en strimma av sol och jag inbillar mig att det visst är sommar fortfarande fastän termometern stod på 3 grader plus när bilden togs och jag är hemma genomförkyld.

Kommentarer

Postat av: Benny

Publicerad 2013-09-30 19:45:00

Det var fina Furuviksdelar ni hittade! Jag har ju en ganska stor servis, men saknar lite delar, som t.ex. djupa tallrikar, stora mattallrikar och lite annat. Jo just det, koppar såklart, de är inte enkla att hitta precis! Det ser ut som en djup grön tallrik på bilden ovanför det ni köpte, stämmer det? Ni köpte inte den i så fall?

Svar: Tyvärr köpte vi inga tallrikar. Endast äggkoppar och en liten kanna. Har lagt ut dessa på tradera. Om du vill kan jag förmedla kontakt med henne som sålde dessa.
Undantaget

Postat av: Benny

Publicerad 2013-10-04 14:47:01

Synd! Du får gärna förmedla kontakt, skicka ett meddelande på FB, eller så gör jag det :-) Otur att jag inte visste om kannan, det är den minsta storleken, den som jag saknar såg jag nu på Tradera. Tyvärr har den dragit iväg i pris så den lär nog bli lite dyr för mig!

Svar: Ja, tyvärr ska jag väl säga att den gick högt. Mycket högre än förväntat. Synd att jag inte visste att du saknade den. Hoppas du fick kontakt med Linnea.
Undantaget

Postat av: Benny

Publicerad 2013-10-07 10:39:27

Nä det är inte så lätt att veta, det var inte så länge sen jag fattade att det fanns flera storlekar. Jag har två större numera efter ett byte :-)

Jag har skickat meddelande, men inte hört något, ska ringa vid tillfälle!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela