Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Vi har haft bilinbrott!

Publicerad 2013-11-12 11:31:00 i Allmänt, Glas, Porslin,

Lasse har jobbat i Göteborg ett par veckor.Förra helgen åkte jag upp för att vi skulle få en weekend i staden som jag inte så ofta besöker. Tyvärr slutade det inte så positivt. Lasse fick inbrott i bilen i hotellets garage och givetvis hade vi varit oförsiktiga och inte tagit upp alla våra loppisinköp till rummet! Dessutom blev han av med arbetskläder och vår privata gps samt en del småsaker som man inte brukar plocka ur bilen. Surt, eftersom jag bland annat hade hittat två fina Åsedavaser.
Men hör och häpna, denna lämnade de kvar! Antagligen för att den var för stor då den är 51 cm hög. Vi var på bakluckeloppis i ett garage vid Heden och här träffade vi på instagramvännerna @henkopenco och @edenslustgård som stod och sålde en del saker. Lasse slog till på denna stora tyska vas från? Det finns rester av en etikett och kanske det kan stå Strehla.
Även denna lilla Eskimå av Mari Simmulson, Uppsala Ekeby köpte vi av dem. Den hade jag lagt i handväskan så den var aldrig kvar i bilen som tur väl var. Tre större pjäser som vi köpte av en herre som vi tidigare mött på Antikmässan i Kalmar hade vi tagit upp på rummet, så de blev också kvar. Dessa var dock inga loppisinköp utan de köptes på en Antiklada ute i Kvibergs Regementsområde, där handlare kan hyra in sig för en kortare eller längre period.
En lampfot från Rörstrand, 35 cm hög och stämpeln indikerar att tillverkningsperioden ligger mellan 1943-50.
Två kannor av Kjell Engman ur serien BonBon.
På helgens antik-och samlarmarknad i Markaryd köpte Lasse en ananas från Goebel till mig och ananasfatet från Gabriel köpte jag själv på loppis för ett par veckor sedan.
Till sist har jag äntligen fått bekräftat att det är Nils Landberg som ligger bakom min vas jag ärvde av mormor när jag var 13 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela