Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Guzzini ishink

Publicerad 2013-02-06 20:34:00 i Porslin, Retro,

För ett par veckor sedan svängde Lasse och jag in till Vågen i Bergkvara. Vågen är en sk kretsloppsaffär där man bland annat säljer varor som lämnas i speciella containrar på återvinningsstationer i Kalmar kommun. Vågen drivs sedan i samarbete med omsorgen i Torsås kommun och sysselsätter personer med psykisk funktionsnedsättning och andra arbetshandikapp. Nackdelen är att det är öppet dagtid vardagar, alltså när man normalt inte är i de trakterna. Ibland kan man hitta en del riktigt bra saker där och denna gång blev det en ishink från Guzzini.
Ishinken som är i plast var komplett med istång och i bra skick.
Den är ofärgad och handtaget är silverfärgat.
På locket syns Guzzinis karakteristiska företagsmärkning. Guzzini är ett italienskt företag som startades 1912 av Enrico Guzzini och finns än idag. Deras produkter tillverkas numera alltid i miljövänlig återvinningsbar plast. Just denna ishink är lite äldre så jag antar att så inte var fallet när den tillverkades.
Passar även på att visa en tallrik med tillhörande bestick från Rosenthal. Detta set fick min far i gåva från Riksmäklaren någon gång på 70-talet men tyvärr bara till tre personer. Jag har aldrig stött på dessa någon annanstans så jag vill därför lägga ut en efterlysning att om det finns någon som har liknande eller om ni stöter på dem, så tänk på mig.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-02 11:27:42

Jag har dessa!

Svar: Ser att du svarat på min efterlysning. Maila mig gärna på [email protected] om du är intresserad av att sälja.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela