Undantaget i Hulebäck

Antikt ,Retro och Kuriosa




Vårt kök

Publicerad 2012-09-29 22:02:00 i Allmänt, Belysning, Heminredning, Porslin, Retro,

Veckorna går snabbt ibland utan att man hinner med allt man föresatt sig. Jag har i alla fall hunnit med att röja i mina köksskåp. Vi flyttade in i den här lägenheten för fyra år sedan och all har stått som jag ställde det då, vilket inte har varit det optimala alla gånger. Men nu har jag röjt i hela köket och är riktigt nöjd!
Vårt köksbord tillverkat i Småland. Företagets namn står någonstans under bordet men jag har inte legat på golvet och tittat efter och just nu kommer jag inte ihåg var. Tyvärr vet jag inte heller vem som designat det heller. Ovanför en PH5-lampa som jag fick av min pappa när jag flyttade hemifrån. På väggen har Lasse ramat in Beatles "Seargent Pepper" motivvinyl på en riktig skivtallrik. Stolarna som hör till har kvar sin originalklädsel och är jättesköna att sitta på.
På bordet syns ett servettställ i metall som ser ut som en liten tidningskorg, träljusstakarna jag köpte för någon vecka sedan, en liten platt burk i glas och teak att ha bordssaltet i samt min mors hembroderade duk från mitten av 60-talet.
Jag har ytterligare ett sådant servettställ fast i galon och metall som jag har melittafilter i. Bakom köksbordet mot väggen står sidebordet som hör till möbeln.
Flaska från Holmegaard med tre stycken kryddburkar från samma ställe. Små askfat Percy Karlskrona samt en teakbehållare inköpt av mina föräldrar i fd Östtyskland på 70-talet. Några Fuga skålar, orange Luxuslampa, två keramikfigurer från Gustavsberg, tygtryck samt grön skål av okänt ursprung. Återkommer med mer bilder imorgon

Kommentarer

Postat av: Gila

Publicerad 2012-10-04 21:24:43

Tavlan /trycket på väggen...är det Stig Lindberg?

Svar: Om du menar den lilla som står på sidebordet (buffén) så är det inte det. Det är ett typiskt 60-70 tals tryck. Skall kolla i mon kväll när jag kommer till staun vem som har designat den, Den stora på väggen är i från Gustavsbergs porslinmuseum
Undantaget

Postat av: Gila

Publicerad 2012-10-06 18:39:59

Nä jag menar den på väggen från Gustavsberg...Den som står på buffén gissar jag är märkt Lars Nyman ;-)

Svar: Ja, den lilla är märkt Lars Nyman. Den stora är från en utställning på Gustavsbergs porslinsmuseum med Stig Lindbergs alster 2007.
Undantaget

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Undantaget

Medelålders par som skriver om antikt, retro , loppmarknader och auktioner vi besöker. Om vårt lilla sommarprojekt "Undantaget i Hulebäck" i Småland och om annat som sätter guldkant på tillvaron.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela